Zo haal je meer uit je Google Ads budget

Google Ads is een krachtig platform voor online adverteren, maar het succes van je campagnes hangt af van hoe effectief je je budget beheert. In dit blog delen we strategieën waarmee je meer waarde kunt halen uit je Google Ads budget en de ROAS (Return On Ad Spend) van je advertentie-uitgaven kunt maximaliseren.

Daarnaast vinden wij het altijd belangrijk om naast ROAS ook te kijken naar je winstmarges en eventuele retouren. Een ROAS kan er namelijk prima uit zien, maar als er door je marge of veel retouren niets overblijft kunnen we natuurlijk niet spreken van een geoptimaliseerde SEA campagne. Daarom werken we bij Heroes of Tomorrow altijd met Profit On Ad Spend (POAS).

Zorg voor een gedetailleerde doelgroepanalyse

Voordat je begint met adverteren, of eigenlijk voordat je met online marketing aan de slag gaat, is het erg belangrijk om je doelgroep(en) grondig in kaart te brengen. Identificeer demografische gegevens, interesses en online gedrag. Door gericht te adverteren voor een specifieke doelgroep, verspil je geen budget aan mensen die niet geïnteresseerd zijn in je producten of diensten.

Gebruik zoekwoorden slim

Maak gebruik van gerichte zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf. Vermijd algemene zoekwoorden die veel concurrentie hebben, tenzij je een specifieke niche bedient. Gebruik ook negatieve zoekwoorden om irrelevante klikken uit te sluiten. Het is vooral belangrijk om dit proces te blijven herhalen om tot een volledig geoptimaliseerde Google Ads campagne te komen.

Welke zoekwoorden je gaat targetten is ook afhankelijk van de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt en het beschikbare budget.

Optimaliseer je landingspagina’s

Zorg ervoor dat de landingspagina’s waar je advertenties naartoe leiden relevant zijn en een duidelijke call-to-action hebben. Een geoptimaliseerde landingspagina verbetert de gebruikerservaring, verhoogt de kans op conversie en verlaagt hierdoor de kosten per conversie. Daarnaast kan de kwaliteitsscore van je landingspagina verhoogd worden waardoor je kosten per klik (CPC) omlaag gaan.

Omdat je met Google Ads eigenlijk dezelfde bezoeker benaderd als met SEO proberen we de landingspagina’s te optimaliseren voor zowel de SEO zoekwoorden als de Google Ads zoekwoorden.

Maak gebruik van advertentie-extensies

Advertentie-extensies voegen extra informatie toe aan je advertenties, zoals locatiegegevens, oproepknoppen of links naar specifieke pagina’s op je website. Ze vergroten de zichtbaarheid van je advertenties en verbeteren de relevantie, wat kan leiden tot hogere klikfrequenties. Doe dit wel altijd met een goede achterliggende gedachte, anders kan het er voor zorgen dat je klikprijs juist omhoog gaat.

Houd je campagnes actief tijdens piekmomenten

Analyseer je advertentiegegevens om piekmomenten in het zoekverkeer te identificeren. Zorg ervoor dat je tijdens deze periodes je advertenties actief houdt om maximaal te profiteren van het verhoogde zoekvolume. Om altijd zichtbaar te zijn op de belangrijkste zoekwoorden is een slimme indeling van het advertentiebudget nodig.

Optimaliseer voor conversies

Richt je campagnes op conversies in plaats van alleen klikken. Gebruik conversietracking om inzicht te krijgen in welke zoekwoorden en advertenties tot werkelijke acties leiden. Optimaliseer je campagnes op basis van deze gegevens voor betere resultaten. Hiervoor is het wel belangrijk dat je conversies goed ingesteld staan. Vaak gaat dit gepaard met het goed instellen van je Google Analytics account.

Voer A/B-tests uit

Test verschillende advertentievarianten om te zien welke het beste presteren. Experimenteer met verschillende koppen, beschrijvingen en oproepen tot actie. A/B-tests bieden waardevolle inzichten die je kunt gebruiken om je advertenties te verbeteren en de ROAS te verhogen.

Automatiseer wat je kan

Door je Google Ads budgetten en biedstrategieën te automatiseren kan je erg veel kosten besparen. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar. Met deze tools kan je op basis van datasets of variabelen je klikbudgetten optimaal inzetten zonder dat je er naar om hoeft te kijken.

Zo is het wellicht interessant voor een loodgieter om tijdens zware regenval de campagnes tijdelijk te pauzeren. Vaak zijn er op deze momenten namelijk al zo veel aanvragen dat ze het allemaal niet weggewerkt krijgen. Daarnaast gaat het zoekvolume op deze momenten flink omhoog en wordt er dus veel advertentiebudget uitgegeven. Door de drukte kunnen deze mensen niet geholpen worden en is het advertentiebudget dus eigenlijk weggegooid geld.

Door je Google Ads campagnes strategisch te beheren, kun je meer waarde halen uit je budget en je advertentieprestaties verbeteren. Door te focussen op relevante doelgroepen, geoptimaliseerde zoekwoorden, overtuigende advertentie-extensies en conversiegerichte landingspagina’s, kun je de effectiviteit van je campagnes maximaliseren en een positieve return on investment (ROI) behalen. Heb je de basis helemaal goed staan dan kan je ook met automatisering aan de slag om nóg een verbeterslag te maken op je advertentiebudgetten.

Wil jij jouw advertentiebudget ook beter inzetten? Of heb je hulp nodig met het instellen en bedenken van slimme automatiseringen voor jouw Google Ads campagnes? Onze SEA helden staan klaar om jou te helpen meer uit je advertentiebudgetten te halen!

Hoe kunnen we jou helpen met je advertentiebudget?

Plaats een reactie