De kracht van online reviews

Klantbeoordelingen als sociale bewijskracht

Om online succesvol te kunnen verkopen is het ontzettend belangrijk om vertrouwen te creëren bij potentiële klanten. Zeker als jouw webshop of website nog niet dezelfde naamsbekendheid heeft als de grote merken. Of je een product of een dienst verkoopt maakt niet uit. Een van de manieren waarop je dit kunt doen, is door gebruik te maken van klantbeoordelingen en de bijbehorende sociale bewijskracht. Maar wat houden deze begrippen precies in en hoe kun je ze effectief inzetten in jouw marketingstrategie? Wij geven je wat handige tips die jij direct toe kan passen!

Wat zijn klantbeoordelingen?

Klantbeoordelingen zijn meningen en feedback van klanten over jouw product of dienst. Deze beoordelingen kunnen variëren van sterrenwaarderingen tot gedetailleerde reviews waarin klanten hun ervaringen delen. Door klantbeoordelingen te tonen op je website of in je marketingmateriaal, geef je potentiële klanten een inkijkje in de ervaringen van anderen en help je hen bij het nemen van een beslissing. Ook creëer je hiermee vertrouwen in jouw bedrijf omdat externe bronnen hun ongezouten mening geven. 

Wat is sociale bewijskracht?

Sociale bewijskracht is het fenomeen waarbij mensen het gedrag van anderen als leidraad nemen bij het maken van beslissingen. Als mensen zien dat anderen een bepaald product of dienst aanbevelen, zijn ze eerder geneigd om dit ook aan te schaffen. Door gebruik te maken van sociale bewijskracht kun je het vertrouwen van potentiële klanten versterken en hen overtuigen om tot aankoop over te gaan.

Hoe verzamel je reviews van je klanten?

  • Vraag op het juiste moment: Vraag klanten om hun feedback na een succesvolle afspraak, aankoop, projectafronding of oplevering. Midden in, of vlak na een succesvolle aankoop, project of traject heb je de meeste kans om een review te ontvangen. 
  • Maak het eenvoudig en snel: Gebruik korte enquêtes, directe e-mailverzoeken of geautomatiseerde systemen om beoordelingen te verzamelen. 
  • Gebruik verschillende kanalen: Verzamel beoordelingen via meerdere platformen, zoals Google reviews, reviewprogramma’s zoals een Trusted Shops of Klantenvertellen, Facebook en je eigen website.
  • Stel gerichte vragen: Vraag bijvoorbeeld: “Wat vond je het meest waardevol aan onze service?” om gedetailleerde en waardevolle feedback te krijgen en je USP’s te ontdekken vanuit de beleving en ervaring van de klant. 

Hoe zet je klantbeoordelingen en sociale bewijskracht optimaal in?

Er zijn verschillende manieren waarop je klantbeoordelingen en sociale bewijskracht kunt inzetten in je marketingstrategie:

  • Toon klantbeoordelingen op je website: Plaats reviews op je productpagina’s om potentiële klanten te overtuigen van de kwaliteit van je producten.
  • Gebruik testimonials in je advertenties: Laat tevreden klanten aan het woord komen in je advertenties om het vertrouwen van potentiële klanten te vergroten.
  • Maak gebruik van sociale media: Deel positieve reviews en testimonials op je sociale media kanalen om een bredere doelgroep te bereiken en het delen van positieve ervaringen te stimuleren.
  • Gebruik je mooiste reviews in e-mailcampagnes: Zo versterk je het vertrouwen van potentiële klanten en verhoog je de conversie. 
  • Maak een aparte reviewpagina: Een pagina waar potentiële klanten goed kunnen zien hoe anderen baat hebben gehad bij jouw producten, diensten of serviceverlening. 
  • Verwerk goede klantervaringen als case project of binnenkijker: Maak aparte pagina’s waarop je de uitdaging, de oplossing en het resultaat beschrijft. Niets verkoopt beter dan mooie resultaten van tevreden klanten. 

Onze eigen ervaring met klantbeoordelingen en sociale bewijskracht

Als online marketeers hebben wij zelf mogen ervaren hoe krachtig klantbeoordelingen en sociale bewijskracht kunnen zijn in het overtuigen van potentiële klanten. Door het tonen van positieve reviews en testimonials op onze website maar ook van onze klanten, zagen we een aanzienlijke stijging in het aantal conversies en een verbetering van het vertrouwen van klanten. 

Welke resultaten hebben we behaald met het verzamelen en tonen van reviews?

We hebben gemerkt dat het tonen van klantbeoordelingen heeft geleid tot:

  • Een stijging in het aantal conversies doordat potentiële klanten sneller overtuigd waren van de kwaliteit van onze producten.
  • Een verhoging van de gemiddelde orderwaarde doordat klanten meer vertrouwen hadden in ons merk en bereid waren om meer uit te geven.
  • Een grotere klanttevredenheid doordat klanten vooraf een realistisch beeld hadden van wat ze konden verwachten.

Reviews verzamelen voor webshops

Eerder genoemde methoden zijn toepasbaar voor webshops, maar ook voor de zakelijke dienstverlening. Heb je een webshop en twijfel je over een goed reviewsysteem?

Bij Heroes of Tomorrow zijn we trotse partner van Trusted Shops. Bij Trusted Shops vind je alleen echte ervaringen naar aanleiding van een aankoop of het gebruik van een dienst van een deelnemend bedrijf. Zo vanzelfsprekend is dat namelijk niet. Bovendien kunnen webshops in aanmerking komen voor het webshop-keurmerk. Kom je hiervoor in aanmerking? Dan kunnen klanten zonder zorgen bestellen, omdat in één oogopslag duidelijk is of een webshop betrouwbaar is en goede service biedt. Zet dit keurmerk op je website om vertrouwen op te bouwen bij je potentiële klant en zorg dat productreviews, maar ook klantfoto’s van het product, zichtbaar op je productpagina staan voor het verhogen van vertrouwen en je conversie.

Trusted-shops-Qualified-Partner

Verzamel en deel reviews als onderdeel van je marketingstrategie

Samenvattend: door actief gebruik te maken van positieve reviews en testimonials, kun je jouw marketingresultaten aanzienlijk verbeteren en een sterke band opbouwen met je doelgroep. Door het delen van positieve ervaringen van je eigen klanten kun je het vertrouwen van potentiële klanten versterken. Wij weten uit ervaring dat dit onderdeel bij marketingmedewerkers en eigenaren vaak op de lange baan wordt geschoven, door gebrek aan tijd of een tekort aan handjes. Dat is jammer, want het kan een van de krachtigste elementen zijn in de algehele marketingstrategie. 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het goed inzetten van klantreviews? of ben je benieuwd wat nog meer conversieverhogend kan werken voor jouw website of webshop? Neem dan contact met ons op en wij helpen je ontzettend graag verder met al jouw online marketingvraagstukken. 

Ik wil hulp bij mijn online marketing

Plaats een reactie