Analytics

Alles begint met een goede meetbaarheid en betrouwbare data. Met de juiste data kunnen we veel inzichten krijgen in de daadwerkelijke opbrengst en gebruikersgedrag. Bij het correct instellen van analytics komt veel kijken. Op deze pagina vertellen we je hier meer over en hoe onze helden jou kunnen helpen bij jouw analytics uitdagingen.

Hoe kunnen we jou helpen?
Data analyse op een groot scherm

Meten is weten

Als je echt voor online resultaat wil gaan dan is meten enorm van belang. Door jouw data op de juiste manier te meten en daarna goed inzichtelijk te maken krijgen we inzicht in de daadwerkelijke acties van jouw bezoekers en jouw doelgroep. Door op de juiste manier te meten en goed naar de kwaliteit van de data te kijken waarborgen we dat we met de juiste optimalisaties aan de slag zijn.

Analytics instellen

Goede metingen beginnen altijd bij het instellen. Hieronder vertellen we je de drie belangrijkste stappen die wij nemen voor onze klanten als we met analytics aan de slag gaan.

Google Tagmanager (GTM)

Wij werken in de meeste gevallen met Google Tagmanager. De webbouwer kan een stukje code plaatsen op de website en vervolgens kunnen wij de rest van de benodigde gegevens in Google Tagmanager instellen. Het Tagmanager account blijft altijd jouw eigendom.

Google Analytics 4

Via Tagmanager zorgen we ervoor dat Google Analytics 4 ingesteld wordt. Bij het instellen van Google Analytics 4 stellen we ook de juiste gegevensstreams in en controleren we de kwaliteit van de data. We kunnen je eventueel ook helpen om meer kennis over GA4 op te doen, maar het liefste werken we met een custom dashboard dat aan al jouw wensen voldoet.

Dashboarding

Natuurlijk is het fijn dat er tools zijn die jou inzicht geven in hetgeen er op jouw website en in de zoekmachines gebeurt. Soms kan het echter best overweldigend zijn wat er allemaal te vinden is. Daarom werken wij altijd met een custom dashboard voor onze klanten. Hierin kunnen we makkelijk inzichtelijk maken wat nou écht belangrijk is voor jouw bedrijf.

Door bovenstaande drie stappen te nemen helpen we jou beter inzicht te krijgen in wat er gebeurd op jouw website en hoe we daarop in kunnen spelen. Ook kan je op deze manier onze resultaten goed inzichtelijk krijgen en weten we dat we altijd naar dezelfde data kijken en over hetzelfde praten.

Analytics software

Voor het bouwen van goede dashboards en het verzamelen van data gebruiken wij verschillende software. Hieronder een kleine greep uit de software die wij gebruiken om jouw data te verzamelen, combineren en makkelijk inzichtelijk te maken.

Google Analytics 4 logo
Google Looker Studio logo
Power BI logo
Tableau logo

Veelgestelde vragen over analytics

  • Wat is het doel van analytics en dashboarding?

    Analytics en dashboarding worden gebruikt om inzicht te krijgen in gegevens en trends, waardoor jouw organisatie betere beslissingen kan nemen.

  • Welke gegevens moeten worden opgenomen in een dashboard?

    Het hangt af van het doel, maar gebruikelijke elementen zijn KPI’s, grafieken en tabellen die relevant zijn voor het specifieke bedrijfsdoel.

  • Welke tools zijn populair voor dashboarding en analytics?

    Populaire tools zijn onder andere Tableau, Power BI, Google Analytics en Excel.

  • Hoe zorg ik voor datakwaliteit in mijn analyses?

    Zorg voor consistente gegevensbronnen, gebruik betrouwbare databronnen en implementeer datakwaliteitscontroles. Ben daarnaast ook kritisch op de data die je ziet en trek regelmatig zaken in twijfel om hun betrouwbaarheid te testen.