Zo zet je SEO optimaal in voor jouw webshop

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is van onschatbare waarde voor elke webshop. Het is de sleutel tot het vergroten van de online zichtbaarheid, het aantrekken van meer relevant verkeer en het stimuleren van verkoop voor jouw e-commerce site. In dit artikel vertellen we je hoe je SEO optimaal inzet voor jouw webshop, zodat je de concurrentie een stap voor blijft en jouw online business op een gezonde manier door kan groeien.

SEO voor webshops

Als eigenaar of online marketeer van een webshop is het begrijpen van de basisprincipes van SEO essentieel. SEO draait om het optimaliseren van je website en inhoud, zodat zoekmachines deze beter begrijpen en deze hoger plaatsen in de zoekresultaten. Hier zijn enkele fundamentele stappen om mee te beginnen:

1. Zoekwoordenonderzoek

Voordat je begint met optimaliseren, is het cruciaal om te begrijpen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner om relevante zoekwoorden te identificeren die verband houden met jouw producten. Let hierbij goed op de zoekintentie van de doelgroep en focus je op relevante zoekwoorden. Google Keyword Planner is een beperkte tool, bij Heroes of Tomorrow werken we met Ahrefs waardoor we veel meer interessante data uit de zoekmachines kunnen halen en een zeer compleet zoekwoordenonderzoek voor webshops kunnen uitvoeren.

2. Technische SEO-optimalisatie

Zorg ervoor dat je website technisch geoptimaliseerd is. Denk aan snelle laadtijden, mobielvriendelijkheid en een veilige HTTPS-verbinding. Deze factoren dragen bij aan een betere gebruikerservaring en hogere zoekmachineposities voor jouw webshop. Techniek is voor Google belangrijk, maar zal indirect ook de bezoeker helpen omdat ze een fijnere en veiligere shop ervaring hebben op jouw webshop.

3. Contentoptimalisatie

Creëer waardevolle, relevante en boeiende content rondom je producten. Integreer je gekozen zoekwoorden op een natuurlijke manier in je productbeschrijvingen, blogberichten en andere inhoud. Een veelgemaakte fout bij webshops is duplicate content. Let er dus op dat je voor elke pagina een goede focus qua zoekwoorden bepaalt bij stap 1 en deze ook aanhoudt.

4. Linkbuilding

Verkrijg kwalitatieve backlinks naar je webshop. Dit kan worden bereikt door gastbloggen, samenwerkingen met influencers en het delen van waardevolle inhoud die anderen graag willen linken. Linkbuilding naar de juiste pagina’s met de juiste focuszoekwoorden zorgt er voor dat Google jouw pagina’s vaker gaat tegenkomen en sneller zal waarderen.

SEO-strategieën voor webshops

Nu je de basisprincipes begrijpt, laten we ons verdiepen in enkele SEO-strategieën die specifiek zijn ontworpen voor webshops:

1. Productgeoptimaliseerde pagina’s of categorieën

Elk product in je webshop moet een unieke en overtuigende beschrijving hebben. Optimaliseer deze beschrijvingen met zoekwoorden, productkenmerken en voordelen. Voeg ook hoge kwaliteit afbeeldingen toe om de gebruikerservaring te verbeteren. Let hierbij ook weer op de interne concurrentie met bijvoorbeeld andere producten of de bovenliggende categorie.

Voor sommige webshops is het slim om op productniveau te optimaliseren, voor andere webshops liggen de kansen op categorieniveau. Twijfel je waar voor jouw webshop de focus zou moeten liggen? Neem dan gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

2. Lokale SEO

Als je een fysieke winkel of een showroom hebt, zorg dan dat je lokale SEO toepast. Vermeld je winkelgegevens op Google Mijn Bedrijf en andere lokale bedrijfsvermeldingssites. Dit vergroot de kans dat lokale klanten je webshop vinden. Het zoekgedrag van mensen die lokaal zoeken kan ook heel anders zijn dan van de doelgroep die online wil bestellen. Het is belangrijk om dit mee te nemen in de analyse en hier slim op in te spelen. Ook de uitingen op je website kunnen hier een grote toegevoegde waarde bieden aan de bezoekers die je winkel of showroom bezoeken vanuit de webshop.

3. Mobile-first indexing

Met steeds meer mensen die online winkelen via smartphones, is het essentieel dat je webshop geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Google hanteert mobile-first indexing, wat betekent dat ze de mobiele versie van je website als basis gebruiken om de rangorde te bepalen. In veel online markten waarin webshops actief zijn is het online bestellen via mobiel ook de standaard geworden. Daarom bekijken we de check-out ook altijd op mobiel en zorgen we dat deze soepel werkt.

4. Snelle laadtijden

Niemand houdt van een trage website. Verbeter de laadsnelheid van je webshop door afbeeldingen te optimaliseren, onnodige plug-ins te verwijderen en gebruik te maken van caching-technieken. Elke seconde die je webshop langzamer wordt kan wel 20% omzetderving met zich meebrengen. De snelheid van je webshop is dus niet alleen voor Google belangrijk, maar ook zeker voor je bezoeker.

Door SEO effectief in te zetten voor jouw webshop, kun je niet alleen meer verkeer aantrekken, maar ook meer verkopen stimuleren en de bekendheid van je merk vergroten. Blijf op de hoogte van de nieuwste SEO-trends en pas je strategie dienovereenkomstig aan. Zo blijf je relevant en succesvol in de altijd veranderende wereld van e-commerce.

Bovenstaande tips zijn slechts een kleine greep uit de e-commerce SEO optimalisaties die we bij Heroes of Tomorrow te bieden hebben. Kunnen we jou ergens mee helpen om de SEO van jouw webshop naar een hoger niveau te tillen? Klik dan op onderstaande button

Hoe kunnen we jouw webshop helpen?

Veelgestelde vragen over SEO voor webshops

  • Wat is het belang van lokale SEO voor mijn webshop?

    Lokale SEO is cruciaal omdat het helpt bij het aantrekken van lokale klanten naar je fysieke winkel of online webshop. Het optimaliseert je online aanwezigheid voor specifieke geografische locaties, waardoor potentiële klanten je gemakkelijker kunnen vinden. Dit is natuurlijk alleen van toepassing als je ook een fysieke winkel of showroom hebt waar je bezoekers kan ontvangen. Heb je echt alleen een online webshop dan biedt lokale SEO andere kansen om lokale markten te beheersen.

  • Hoe kan ik mijn webshop optimaliseren voor mobile-first indexing?

    Optimaliseer je webshop voor mobiele apparaten door een responsief ontwerp te gebruiken, grote knoppen en tekst te vermijden, en ervoor te zorgen dat alle functies goed werken op smartphones en tablets. Zorg dat je zelf ook regelmatig je webshop bezoekt via een mobiel apparaat en dan kritisch kijkt of alles goed werkt. Niet alleen voor Google en SEO is dit belangrijk, maar ook voor je bezoekers en dus voor je omzet.

  • Welke rol speelt linkbuilding in de SEO-strategie voor mijn webshop?

    Linkbuilding is essentieel omdat het helpt bij het opbouwen van autoriteit en geloofwaardigheid voor je webshop. Kwalitatieve backlinks van gerelateerde en gezaghebbende websites verbeteren de posities van de belangrijkste zoekwoorden voor jouw website en vergroten de kans dat mensen je webshop ontdekken.

  • Hoe vaak moet ik mijn zoekwoordenonderzoek herhalen?

    Het is raadzaam om regelmatig je zoekwoordenonderzoek te herhalen, vooral als je merkt dat de concurrentie verandert of als nieuwe trends opkomen. Door up-to-date te blijven met relevante zoekwoorden, kun je je content strategisch optimaliseren. Heb je een grote webshop of een zeer uitgebreid assortiment, dan kan het raadzamer zijn om een zoekwoordenonderzoek per categorie uit te voeren. Op deze manier behoudt je het overzicht en weet je zeker dat je deze categorie 100% geoptimaliseerd hebt voor alle zoekwoorden waar de markt op zoekt.

    Mits goed uitgevoerd en afhankelijkheid van de veranderingen binnen de doelgroep is het raadzaam om een zoekwoordenonderzoek elke 1 tot 5 jaar opnieuw uit te voeren.

  • Wat zijn enkele veelvoorkomende fouten die webshop-eigenaren maken bij SEO?

    Veelvoorkomende fouten zijn onder andere het negeren van lokale SEO, het over-optimaliseren van zoekwoorden, het gebruik van dubbele content en het verwaarlozen van technische SEO-aspecten zoals snelle laadtijden en veiligheid. Ook op het gebied van UX en CRO worden nog veel fouten gemaakt bij webshops. De check-out flow is daarin de meest voorkomende plek waar veel fouten zitten die er voor zorgen dat potentiële kopers afhaken.

2 gedachten over “Zo zet je SEO optimaal in voor jouw webshop”

  1. Wij hebben een webshop in dierenspeelgoed en benodigdheden. We merken dat het lastig is om te concurreren met de grote spelers op het gebied van SEO en we komen er niet goed uit wat we aan moeten pakken om de voorsprong te nemen op de concurrentie. Wat zou jullie advies hierin zijn?

    Beantwoorden
    • Beste Jan-Willem,

      Dat is inderdaad een lastige markt. Het is zo lastig te zeggen welke stappen jullie webshop nodig heeft om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. We kijken uiteraard graag een keer vrijblijvend mee waar de kansen liggen voor jullie webshop en SEO. Wat ik je wel kan zeggen is dat het in jullie markt heel belangrijk is om je eigen koers te bepalen. Dit geldt overigens voor alle competitieve marketen, als je je focust op hetzelfde doen als wat jouw concurrent doet dan heeft die concurrent vaak diepere zakken en dan winnen ze. Je kunt het beste aan de slag met creatieve ideeën en creatieve content om je klanten aan je te binden en de bekendheid van je merk op te bouwen. Als je dat op de juiste manier aanpakt dan kan hier ook je SEO van profiteren en kan je ook als kleine partij prima opboksen tegen de grote concurrenten.

      Beantwoorden

Plaats een reactie