ROAS berekenen, hoe doe je dat?

Als je online advertenties hebt draaien is het begrijpen van de Return on Advertising Spend (ROAS) essentieel voor het succes van elke campagne. ROAS is een cruciale metric die onze SEA marketeers helpt te bepalen hoe effectief hun advertentie-uitgaven zijn in vergelijking met de gegenereerde inkomsten. Maar wat is ROAS eigenlijk en hoe bereken je het? In deze diepgaande gids ontdek je alles wat je moet weten over het berekenen van ROAS en hoe je deze waardevolle inzichten kunt gebruiken om je marketingstrategie te optimaliseren.

Bij Heroes of Tomorrow proberen we altijd te sturen op Profit On Ad Spend (POAS) in plaats van enkel op ROAS. Het grote verschil is dat we bij POAS kijken naar winst, in plaats van naar omzet zoals bij ROAS.

Wat is ROAS?

ROAS meet de effectiviteit van een advertentiecampagne door de gegenereerde inkomsten te vergelijken met de kosten van de advertenties. Het wordt vaak uitgedrukt als een verhouding (bijvoorbeeld 5:1), wat betekent dat voor elke euro die aan advertenties wordt uitgegeven, er vijf euro aan omzet wordt gegenereerd. Er kunnen dus verschillende ROAS doelen zijn per SEA campagne, waardoor we het optimale uit jouw advertentiebudget halen.

Waarom is ROAS belangrijk?

ROAS is belangrijk voor SEA. Een goed begrip van ROAS stelt marketeers in staat om hun budgetten effectiever toe te wijzen, rendabele campagnes te identificeren en hun Return On Investment (ROI) te optimaliseren. Het stelt hen ook in staat om te bepalen welke marketingkanalen het meest waardevol zijn voor hun bedrijf. Soms kan het lijken dat een SEA campagne erg effectief is in het genereren van omzet, maar als de ROAS goed is dan weet je zeker dat je een goede ads campagne hebt draaien.

ROAS berekeningsformule

De ROAS-formule is eenvoudig:

ROAS = opbrengsten uit campagne / advertentiekosten

ROAS rekenvoorbeeld

Stel dat je een goede ads campagne hebt draaien, je hebt afgelopen maand € 12.765,23 omzet gegenereerd uit deze campagne. De advertentiekosten waren € 3.965,19. Je deelt nu de omzet door de advertentiekosten:

12.765,23 / 3.965,19 = 3,22

Voor elke euro die uitgegeven wordt komt er dus 3,22 euro terug uit deze campagne. Afhankelijk van de markt en de marge kan dit een goede of een slechte ROAS zijn.

Interpretatie van ROAS-cijfers

Een ROAS van 1:1 betekent dat elke euro die aan advertenties wordt uitgegeven, één euro aan opbrengsten genereert. Een ROAS hoger dan 1:1 geeft aan dat de campagne winstgevend is. Is de ROAS lager dan 1:1 dan komt er dus minder dan een euro terug voor elke euro die uitgegeven wordt. Houdt er rekening mee dat hierbij alleen gekeken wordt naar omzet. Een ROAS van 1:3 en een marge van 25% draait nog steeds verlies. Daarom werken we bij Heroes of Tomorrow altijd met POAS.

Hoe kan je de ROAS verbeteren?

Optimaliseer je advertenties

Creëer aantrekkelijke, relevante en boeiende advertenties die de aandacht van je doelgroep trekken. Zorg dat deze advertenties ook voor de juiste zoektermen getoond worden.

Richt je op de juiste doelgroep

Analyseer je doelgroep en pas je advertenties aan op basis van hun behoeften, interesses en zoekgedrag. Weet wie je doelgroep is en weet hoe je hen het beste aan kan spreken en kan overtuigen over te gaan tot conversie.

Kies de juiste landingspagina

Op basis van de behoefte van de doelgroep en de fase waarin de zoeker zich bevind is het belangrijk om de bezoeker op de juiste pagina terecht komt. Iemand die breed zoekt op een productpagina laten landen of iemand die heel gericht een dienst zoekt op de homepage laten landen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de conversie omlaag gaat.

Verbeter de kwaliteit van je website

Zorg ervoor dat je website snel laadt, gemakkelijk te navigeren is en overtuigende inhoud bevat die bezoekers aanzet tot actie. Dit is naast het optimaliseren van je ROAS ook belangrijk voor je SEO.

Veelgemaakte fouten bij ROAS-berekeningen

  • Het negeren van indirecte inkomsten uit advertenties.
  • Onvolledige kostenberekeningen.
  • Geen rekening houden met seizoensinvloeden.

ROAS in vergelijking met andere marketing metrics

Vergelijk ROAS met andere belangrijke metrics zoals CPC (Cost Per Click) en CTR (Click Through Rate) om een uitgebreider beeld te krijgen van de prestaties van je campagnes.

Draai je nu ook advertenties maar zijn ze niet winstgevend? Of wil je nieuwe advertenties opzetten en het meteen goed aanpakken? Onze SEA helden kijken graag met je mee hoe jouw ads campagnes winstgevender kunnen worden.

Hoe kunnen we jou helpen met jouw advertenties?

Veelgestelde vragen over ROAS

  • Wat is een acceptabele ROAS voor mijn bedrijf?

    Een acceptabele ROAS varieert per industrie en bedrijf. Het hangt af van je marges, doelstellingen en kostenstructuur. Het is belangrijk om een ROAS-doelstelling te definiëren die past bij je bedrijfsdoelen. Bij Heroes of Tomorrow berekenen we altijd wat de optimale ROAS zou moeten zijn om onder aan de streep zo veel mogelijk winst te maken. Een hogere ROAS is namelijk niet altijd beter voor je netto winst.

  • Hoe kan ik mijn ROAS verbeteren?

    Je kunt je ROAS op verschillende manieren verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld je doelgroep verfijnen, bepaalde zoekwoorden die wel advertentiebudget kosten maar niets opleveren verwijderen, en de gebruikerservaring op je website te verbeteren met CRO. Test verschillende strategieën en meet de resultaten om te bepalen wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Plaats een reactie