Technische SEO

Technische SEO is een onmisbaar onderdeel geworden van elke succesvolle online marketingstrategie. Het richt zich op de optimalisatie van de technische aspecten van een website om de zichtbaarheid en bruikbaarheid ervan in zoekmachines te verbeteren. Vaak valt er op het gebied van technische SEO veel te winnen voor een website of webshop. Als de technische optimalisaties goed doorgevoerd worden dan profiteert de hele website hiervan.

Hoe kunnen we jou helpen?
Technische SEO analyse

Technische SEO analyse

Er zijn veel technische zaken die invloed kunnen hebben op de SEO prestaties van je website. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 83% van de websites last hebben van technische issues waardoor ze niet optimaal ranken. Bij het uitvoeren van een technische SEO analyse stellen wij een document op waarin we meer dan 100 technische punten aan de website controleren en advies geven hoe deze aangepast moeten worden.

Vraag een technische SEO analyse aan

Veelgestelde vragen over technische SEO

  • Wat is technische SEO?

    Technische SEO verwijst naar de optimalisatie van de technische aspecten van een website om de zoekmachineprestaties te verbeteren. Dit omvat zaken als website-snelheid, crawlbaarheid, indexeerbaarheid en mobiele vriendelijkheid.

     

  • Wat is het belang van een mobielvriendelijke website voor SEO?

    Met de verschuiving naar mobielvriendelijke zoekopdrachten heeft Google mobielvriendelijkheid als een belangrijke rankingfactor gemaakt. Een mobielvriendelijke website zorgt voor een betere gebruikerservaring op mobiele apparaten.

     

  • Waarom is website-snelheid belangrijk voor SEO?

    Snel ladende pagina’s bieden een betere gebruikerservaring, wat belangrijk is voor zoekmachines. Google heeft aangegeven dat snelheid een rankingfactor is, en trage websites kunnen lager worden gerankt in zoekresultaten.

     

  • Wat is het belang van een XML-sitemap?

    Een XML-sitemap is een bestand dat de structuur van een website weergeeft en helpt zoekmachines de pagina’s beter te begrijpen en te indexeren. Het vergemakkelijkt de zoekmachines het ontdekken van alle belangrijke pagina’s op je site.

     

  • Wat is canonicalisatie en waarom is het belangrijk?

    Canonicalisatie is het proces om zoekmachines te vertellen welke versie van een pagina de voorkeursversie is als er duplicaten zijn. Dit voorkomt problemen met dubbele inhoud en zorgt ervoor dat zoekmachines de juiste pagina indexeren. De canonical is vaak een moeilijk begrijpbaar technische oplossing en kan voor veel verwarring zorgen. Google kan er ook voor kiezen om een canonical te negeren, wat het hele verhaal nog wat ingewikkelder maakt. Zolang je website geen duplicate content heeft raden we je af om canonicals te gebruiken, bij grote en complexe websites stellen we vaak canonicals in op basis van bepaalde regels.

     

  • Waarom is het hebben van een veilige website belangrijk voor SEO?

    Google geeft de voorkeur aan websites met een beveiligde verbinding (https). Een veilige website draagt bij aan de gebruikersveiligheid en is een positieve rankingfactor. In sommige branches is veiligheid zo cruciaal dat een website zonder SSL-certificaat en veilige HTTPS-verbinding niet eens in de zoekresultaten terugkomt. Toch is het nog steeds mogelijk om zonder SSL te ranken, zolang het onderwerp maar niche genoeg is en de gebruiker nergens gegevens hoeft achter te laten. Het is tegenwoordig vrij makkelijk en gratis om een goed beveiligde website neer te zetten, wij raden al onze klanten dan ook aan om dit te doen.

     

  • Hoe beïnvloedt de URL-structuur SEO?

    Een duidelijke en geoptimaliseerde URL-structuur helpt zoekmachines de inhoud van een pagina beter te begrijpen. Het gebruik van leesbare en relevante zoekwoorden in de URL kan de SEO-prestaties verbeteren.

     

  • Wat zijn crawl-errors en hoe kunnen ze worden opgelost?

    Crawl-errors ontstaan wanneer zoekmachines problemen ondervinden bij het doorzoeken van een website. Dit kan te maken hebben met niet-bestaande pagina’s, ontoegankelijke inhoud of serverproblemen. Het oplossen van deze fouten is belangrijk om een goede indexering te waarborgen en aan Google aan te geven dat je jouw website goed onderhoudt.

     

  • Wat is structured datta (schema markup) en hoe dragen dit bij aan SEO?

    Structured data biedt zoekmachines aanvullende informatie over de inhoud van een pagina. Dit helpt zoekmachines de context van de inhoud beter te begrijpen en kan resulteren in rijkere zoekresultaten, zoals rich snippets of een vermelding in Google Jobs bijvoorbeeld. Deze gegevens worden in de code geprogrammeerd en zijn niet direct zichtbaar voor de gebruiker. Vaak bevat deze code wel dezelfde informatie als de inhoud van de pagina.