Content kalender

Het maken van een contentkalender is onderdeel van onze contentmarketing dienstverlening. Door voor een vaste periode vooruit te werken (vaak een kwartaal, half jaar of een jaar) kan je een betere strategie voor je content opstellen. Ook kan je makkelijker vooruitwerken en weet je wanneer welke boodschap op welk kanaal gepost moet worden.

Hoe kunnen we jou helpen?
Content kalender maken

Waarom werken met een contentkalender?

Een contentkalender biedt veel voordelen. Je kunt namelijk alles tot in detail plannen, dit voorkomt ad hoc werkzaamheden en interne discussie over de inhoud van de content. Dit staat namelijk al lang van tevoren vast. In een content kalender kan je alle vormen van content opnemen, denk bijvoorbeeld aan blogs, social media posts, nieuwsbrieven en offline uitingen.

Content kalender maken

Het maken van een contentkalender kan een uitdagende klus zijn. Vaak helpt het om een frisse blik van buitenaf te hebben. Onze strategen en contentspecialisten helpen je graag in een uitgebreide sessie om een contentkalender op te zetten. Daarnaast geven we je in zo’n sessie inspiratie voor je blogposts en de kanalen die je aan kan spreken.

Veelgestelde vragen over contentkalenders

  • Wat is een contentkalender?

    Een contentkalender is een strategisch plan dat de publicatiedatums en -tijden van contentitems, zoals blogposts, sociale media-updates en nieuwsbrieven, organiseert.

  • Waarom is een contentkalender belangrijk?

    Een contentkalender helpt bij het plannen en organiseren van content, zodat je consistent en doelgericht kunt communiceren. Het helpt ook bij het voorkomen van last-minute stress en zorgt voor een gestroomlijnde contentstrategie.

  • Hoe maken jullie een effectieve contentkalender?

    Bij het maken van een effectieve contentkalender beginnen we altijd met het identificeren van doelen, doelgroepen en relevante onderwerpen. Vervolgens plannen we samen regelmatige updates en houden we rekening met speciale gebeurtenissen en trends.

     

  • Hoe vaak moet ik mijn contentkalender bijwerken?

    Een contentkalender moet regelmatig worden bijgewerkt, afhankelijk van de veranderende doelen, seizoenen, trends en andere relevante factoren. Een evaluatie per kwartaal is vaak een goed begin, indien de hoeveelheid content en de hoeveelheid tussentijdse gebeurtenissen toeneemt kan het slim zijn om de contentkalender maandelijks te evalueren.

  • Wat moet ik doen als ik achterloop op mijn contentkalender?

    Als je achterloopt, probeer dan de oorzaken te identificeren en herzie indien nodig je planning. Overweeg om minder frequente updates te plaatsen om weer op schema te komen. Mocht je er zelf niet uitkomen dan staan onze contentspecialisten altijd voor je klaar om je te helpen met het maken van de juiste content.

  • Hoe integreer ik mijn contentkalender met mijn algemene marketingstrategie?

    Zorg ervoor dat de content in je kalender aansluit bij je overkoepelende marketingdoelen. Het moet consistent zijn met je merkidentiteit en de boodschap die je wilt overbrengen. Het is van belang dat de marketingstrategie bekend is voordat er met een contentkalender aan de slag gegaan wordt. Hierdoor kan de effectiviteit van de contentkalender namelijk flink toenemen.

  • Moet ik altijd strikt vasthouden aan mijn contentkalender?

    Hoewel het belangrijk is om consistent te zijn, moet een contentkalender ook flexibel zijn. Pas het aan als dat nodig is, bijvoorbeeld om in te spelen op actuele gebeurtenissen of om de strategie te verbeteren op basis van prestatiegegevens. Ook kan het slim zijn om in de contentkalender vaste momenten op te nemen voor actualiteiten, de inhoud van deze berichten kan dan ten tijde van productie bekeken worden.