Bopita: Omzetstijging van 175% in 6 maanden

Als online marketing bureau moet je toegevoegde waarde leveren aan je klanten. Voor Bopita hebben we als Heroes of Tomorrow samen met FindFactory Creative Performance Agency dit jaar super resultaten behaald!

Waar ze zich voorheen richtten op de B2B-markt, hebben ze sinds eind vorig jaar hun focus verlegd naar de particuliere markt. Dit vereist een compleet andere strategie, waar Heroes of Tomorrow maar al te graag bij helpt! Benieuwd wat we gedaan hebben? Lees maar mee!

Ook meer omzet?

Waar we aan hebben gewerkt

Strategie

We zijn gestart met het grondig analyseren van knelpunten en hebben de klant en business écht leren kennen om te ontdekken waar we het snelste impact kunnen maken. Op basis hiervan hebben we een plan van aanpak opgesteld en onderstaande punten aangepakt.

CRO

Een van onze eerste acties was het oplossen van knelpunten op de website. Dankzij Microsoft Clarity ontdekten we dat bezoekers moeite hadden met het plaatsen van een bestelling en het afrekenen. Door deze problemen aan te pakken, hebben we op alle kanalen winst geboekt.

SEO

Er waren enkele technische SEO-kwesties die we hebben opgelost. Daarnaast was er interne concurrentie waarbij de verkeerde pagina’s op zoekwoorden rankten. We hebben pagina’s toegevoegd, teksten aangepast en samengevoegd om dit te verhelpen.

SEA

Samen met van FindFactory Creative Performance Agency hebben we de SEA campagnes strakgezet, verschillende dingen getest en de budgetten beter ingedeeld voor maximaal resultaat. We analyseren nu tweewekelijks de resultaten en als deze voldoen aan onze eisen, dan verhogen we het budget met een vooraf afgesproken bedrag.

Data inzichten

Er is veel data beschikbaar, maar waar kijk je naar en welke inzichten krijg je hier nou daadwerkelijk uit? We hebben de data uit het CMS vergeleken met Google Analytics om de kwaliteit van de data te waarborgen. Daarnaast hebben we een rapportage gemaakt om de klant relevante inzichten te geven. We analyseren de dagelijkse omzet in relatie tot weersinvloeden, zodat we kunnen zien hoeveel mooi of slecht weer de omzet van die dag beïnvloedt. Dit stelt ons in staat om waardevolle vergelijkingen te maken met toekomstige jaren en trends beter te voorspellen.

Affiliate marketing

Een van de laatste dingen die we tot nu toe hebben gedaan is het opstarten van affiliate marketing. Door met publishers samen te werken kunnen we de naamsbekendheid van de klant vergroten en op het juiste moment bij de juiste doelgroep in beeld komen. Voor deze klant hebben we gekozen om met Daisycon Nederland samen te werken. Zij hebben een super fijne support geleverd om in het custom CMS van de klant alles werkend te krijgen.

Reviews verzamelen in Duitsland

We merkten bij deze klant dat de Duitse markt moeite heeft om geactiveerd te worden. Daarom zijn we samen met Trusted Shops aan de slag gegaan om voor de Duitse shop reviews te verzamelen. De widget staat inmiddels live en het keurmerk gaat ook op korte termijn volgen waardoor we hopelijk het vertrouwen van de Duitse consument kunnen winnen. Ondertussen zetten we de advertentiebudgetten volle bak in op de Nederlandse en de Belgische markt. Beide landen zorgen samen al voor 75% van de totale omzet, maar hier ligt nog veel meer potentieel.

Resultaten

We hebben het aantal bezoekers met 𝟭𝟭𝟴% laten stijgen, het aantal orders is met 𝟭𝟱𝟴% gestegen, en de omzet is met 𝟭𝟳𝟱% gestegen t.o.v. februari! We zijn slechts 6 maanden bezig en hebben nog talloze plannen en ideeën om de omzet van Bopita nog veel verder te laten stijgen. Door een dag in de week in ieder geval op locatie te werken, houden we korte lijntjes en kunnen we ontzettend veel mooie stappen maken.

Vervolgstappen

Samenwerkingen

Door samen te werken met verschillende partners die zich midden in onze doelgroep bevinden willen we het merk Bopita nog verder onder de aandacht brengen. Naast een targeting midden in de doelgroep helpt dit ook mee aan het verbeteren van de organische zoekresultaten en het verhogen van de koopbereidheid.

E-mail marketing / marketing automation

Door slim gebruik te maken van de data die we via een opt-in van onze klanten en nieuwsbriefinschrijvingen vergaren, kunnen we mensen op het juiste moment de juiste informatie via nieuwsbrieven tonen. Als we niets commercieel te melden hebben gaan we dit kanaal vooral gebruiken om mensen te helpen slimmer te worden over het gebruik van een bed en de slaap van kinderen zo goed mogelijk te bevorderen. Zo blijven we op een positieve manier in beeld bij onze doelgroep tot de kinderen naar een bed voor volwassenen gaan.

Rapportages verbeteren

Op dit moment kijken we al naar veel data en hebben we de nauwkeurigheid van deze data gecontroleerd. In de toekomst kunnen we deze rapportages nog verder verbeteren om op deze manier nog meer relevante inzichten te krijgen waarop we de marketing en bedrijfsvoering kunnen bijsturen waar nodig. Zo krijgen we bijvoorbeeld beter inzicht in het effect van bepaalde voorraadstatus wijzigingen of prijsaanpassingen.

CRO optimalisaties

Op dit moment kijken we al naar veel data en hebben we de nauwkeurigheid van deze data gecontroleerd. In de toekomst kunnen we deze rapportages nog verder verbeteren om op deze manier nog meer relevante inzichten te krijgen waarop we de marketing en bedrijfsvoering kunnen bijsturen waar nodig. Zo krijgen we bijvoorbeeld beter inzicht in het effect van bepaalde voorraadstatus wijzigingen of prijsaanpassingen.

Systematisch werken met budgetten

Er is nog veel ruimte om de budgetten te verhogen, we bereiken nu ongeveer 10 tot 15 procent van de potentiële doelgroep. in Google Ads. Omdat we ook een goede ROAS en kosten per sale willen behouden verhogen we systematisch de budgetten. Hierbij houden we vooraf gestelde parameters aan zodat we weten tot waar we kunnen gaan. Zo verhogen we het aantal orders zonder dat we te veel inleveren op het bedrag dat een order mag kosten.

Branding

Bopita heeft in Nederland en Vlaanderen een sterke merknaam die staat voor kwaliteit en degelijkheid, ook duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Dit sterke merk mag nog sterker neergezet worden om zo te zorgen dat consumenten weten dat ze met een gerust hart hun nieuwe baby- of kinderkamer bij Bopita kunnen bestellen. Dit doen we onder andere met radioreclames en visuele uitingen. Ook in het buitenland liggen hier nog veel kansen om een sterke merknaam neer te zetten. Dit zal ook de performance van de campagnes ten goede komen.

Gratis sparsessie